Rentabilitatea producerii de miere naturală este determinată de costul de producÈ›ie; de oportunitate de vânzare, cercetare de piață È™i competitivitate.
Despre sustenabiliatea fermelor apicole, care produc miere naturală È™i alte produse apicole naturale, putem vorbi doar dacă aceste ferme sunt capabile să strângă suficient capital din stupine È™i astfel să obÈ›ină un nivel de profit din activitățile lor, care le permite să creeze pieÈ›e noi pentru desfacerea produselor apicole, să aibă putere de concurență împotriva companiilor multinaÈ›ionale È™i a lanÈ›urilor de magazine mari care promovează mierea artificială (non-mierea) la preÈ›uri sub nivelul pieÈ›ii produselor apicole naturale.
Introducerea mierii naturale pe piață se confruntă cu probleme majore, deoarece costurile de producÈ›ie sunt mai mari decât costul producerii mierii artificiale È™i, ca urmare, preÈ›ul de vânzare al mierii naturale este mai mare, iar perspectivele de piață ale apicultorilor sunt aproape zero
Pentru ca apicultorii să poată concura cu companiile multinaționale și lanțurile de magazine mari, trebuie analizate posibilitățile utilizării mierii, prezentarea acesteia (modul de ambalare), integrarea mierii cu alte produse, căutare de parteneriate de afaceri, etc.
Competitivitatea mierii naturale trebuie eficientizată prin integrarea producătorilor È™i crearea de parteneriate de afaceri È™i/sau cooperative, ceea ce ar contribui la creÈ™terea competitivității producătorilor È™i, astfel, la exploatarea condiÈ›iilor date de piață È™i la asigurarea celor mai bune preÈ›uri de achiziÈ›ie È™i vânzare.
Scopul asociațiilor de afaceri este de a reprezenta interesele apicultorilor, de a le asigura o bază socio-economică puternică, de a dezvolta piața necesară pentru produsele lor.
O formă de asociere economică, o societate pe acÈ›iuni sau o cooperativă poate rezolva - nu doar problema lipsei pieÈ›ii de desfacere – dar È™i următoarele:
- dezvoltarea strategiilor de afaceri
- să pună producția de miere pe o bază științifică
- producerea de miere naturală de o calitate superioară (cum ar fi soiuri de miere, miere certificate, miere specifice zonelor, produse speciale combinate cu miere, etc.)
FuncÈ›ionarea eficientă a parteneriatelor de afaceri modifică politica de afaceri, o pune pe o bază nouă È™i oferă oportunități de cooperare cu societățile comerciale. În cadrul asociaÈ›iilor È™i/sau cooperativelor, pot fi înfiinÈ›ate unități specializate - părÈ›i integrante ale asociaÈ›iei/cooperative - care a obÈ›in produse apicole speciale, orientate către cererea de piață (de exemplu, ceară de albine È™i produse din ceară de albine, propolis, fagure, miere combinată cu alte produse, etc.), unități cum ar fi:
- unități producătoare
- unități pentru procesare, integrare
- unități de ambalare
- unități de transport
AsociaÈ›iile de afaceri sau cooperativele pot ajuta în politicile de marketing È™i publicitate stupinele individuale. Desigur, o comercializare eficientă È™i un marketing eficient necesită fabricarea unor produse adecvate calitativ È™i cantitativ. Doar produsele apicole speciale, orientate către cererea de piață, creează condiÈ›iile existenÈ›ei marketingului profesional È™i eficient.
Obiectivul principal al apicultorilor este de a crea forme de asociere, care să promoveze în mod eficient progresul socio-economic al fermelor apicole È™i unităților asociate (unități apicole È™i alte unități agricole È™i comerciale), oferind în acelaÈ™i timp asociaÈ›iei condiÈ›ii de operare eficiente, È›inând cont de interesele apicultorilor È™i punând bazele unei entități economice profitabile, care combină practicile tradiÈ›ionale cu modernizarea È™i automatizarea apiculturii.
Printr-un parteneriat puternic, formele clasice de producÈ›ie ale apiculturii sunt transformate, trecând printr-o dezvoltare pozitivă, oferind oportunități, de la apicultura tradiÈ›ională până la utilizarea instrumentelor moderne, până la construirea unei munci eficiente în echipă È™i îmbunătățirea competitivității. O asociere înfiinÈ›ată în folosul reciproc a asociaÈ›ilor, pentru:
- accesul la piețe și tehnologii noi
- promovarea reînnoirii tehnică-tehnologică a apiculturii
- împărÈ›irea costurilor de cercetare È™i dezvoltare, ce devine din ce în ce mai costisitoare
- managementul eficient a inovației
- unirea forțelor pentru dezvoltarea de noi produse apicole speciale
- standardizarea activității producătorilor, procesatorilor, ambalatorilor și transportatorilor prin acorduri specifice
- realizarea de investiții strategice
- oferă oportunități de a reduce costurile de producție
- stabilirea unui parteneriat comercial intern și internațional
Există trei tipuri de integrare rațională a asocierilor:
- asocierea se integrează la începutul È™i la sfârÈ™itul producÈ›iei È™i permite iniÈ›ierea cooperării È™i execută procesarea È™i efectuează vânzarea produsului
- parteneriatul se bazează pe autogestionare, în care participanÈ›ii produc în mod independent în ferme separate, iar utilajele, echipamentele È™i materialele care necesită investiÈ›ii mai mari, sunt achiziÈ›ionate de parteneriat sau cooperativă, care oferă echipamente pentru operare, întreÈ›inere È™i consultare.
- asociaÈ›ii realizează împreună toată investiÈ›a, procesarea È™i comercializarea produselor.
Integrarea È™i formele asociative superioare ale agriculturii, asigurând tendinÈ›e de dezvoltare libere, ar trebui să creeze cât mai multe întreprinderi libere în mediul rural, unde afacerea este practicată cu abilități de conducere matură, cu o înaltă răspundere financiară È™i comercială. Apicultorii trebuie să înÈ›eleagă că, deÈ™i sunt membrii al unei cooperative, trebuie să îÈ™i asume o serie de angajamente (aici nu este vorba de o cooperativă din timpul comunismului unde o dată intrat ca membrul nu mai avea nimic al lui). Apicultorii din cadrul acestor cooperative continuă să producă individual È™i să deÈ›ină echipamentele apicole. Aceste cooperative se înfiinÈ›ează în primul rând pentru vânzarea în comun a produselor, achiziÈ›ionarea în comun a anumitor materiale, produse È™i servicii È™i soluÈ›ionarea problemelor socio-economice arzătoare în mediul apicol. Ele au potenÈ›ialul de a stabiliza poziÈ›ia apicultorilor cu numai 40-80 de stupi, cei mai ameninÈ›aÈ›i de faliment, prin:
- îmbunătățirea capacității de a reprezenta interesele apicultorilor împotriva comercianÈ›ilor È™i reducerea vulnerabilității lor, prin volumul mai mare de produse procesate de mai mulÈ›i apicultori
- introducerea de planificare eficientă a afacerilor fermelor apicole de talie medie, ceea ce lipsește aproape complet din practica apicultorilor
- ajută la înlocuirea stupilor necesari È™i a pornirii dezvoltării tehnologice necesare
- prin achiziții și servicii comune, furnizate membrilor cooperativei, se reduce rata de creștere a costurilor de producție
Putem spune, că o cooperativă eficientă întăreÈ™te capacitatea membrilor de a-È™i apăra interesele È™i pot înfiinÈ›a cooperative unde sunt implicaÈ›i pe deplin în toate fazele de activitate de unde primesc o parte corectă din profiturile obÈ›inute prin vânzări. Cantitatea de produse apicole procesate individual, dar oferite spre vânzare în cadrul cooperativei, oferă apicultorului o bază de negociere mai bună cu comerciantul.
Cooperativa participă È™i susÈ›ine lucrările necesare È™i indispensabile a apicultorilor în mai multe feluri:
- organizează cumpărarea È™i vânzarea
- aranjează transportul
- colectează, prelucrează, ambalează și depozitează mierea
- vinde mierea È™i produsele apicole în beneficiul membrilor cooperativei
- desfășoară activități de urmărire a intrărilor și ieșirilor produselor, contabilizare și marketing
- cooperativa, în cazul unor produse apicole speciale (cum ar fi miere de soi sau miere bio), trebuie să se asigure că produsul, pe lângă faptul că are o calitate impecabilă, are È™i aspect special, atrăgând È™i astfel atenÈ›ia consumatorilor
- cooperativa trebuie să intră pe pieÈ›e sau magazine alimentare, cu produse de calitate È™i ambalate corespunzător, prin încheierea unor contracte sau acorduri de cooperare pe termen lung cu companii comerciale selectate
Scopul principal al companiei sau asociaÈ›iei create este obÈ›inerea unui preÈ› de vânzare mai ridicat È™i mai stabil al mierii, È™i obÈ›inerea unor platforme de desfacere a produselor apicole unde producătorii pot determina preÈ›ul de vânzare al mierii.
În majoritatea cazurilor apicultorul este neîncrezător față de comerciant, nemulÈ›umit de activitățile sale È™i, prin urmare, înfiinÈ›area unei cooperative – pe lângă asigurarea garantată a unor platforme de desfacere pentru produse – poate creÈ™te, consolida È™i proteja interesele lor împotriva comercianÈ›ilor.
Apicultorii au conÈ™tientizat că este necesară îmbunătățirea È™i reînnoirea practicilor vechi bune dar depășite, prin combinarea conceptelor tradiÈ›ionale cu noile concepte moderne È™i mult mai viabile, astfel încât produsele lor să fie competitive, atât prin calitatea superioară cât È™i prin ​​ambalare.
Tendința zilelor noastre este promovarea materialelor și produselor naturale la toate nivelurile.
Mierea este acel cadou minunat, primit de la albine, care conÈ›ine toate ingredientele naturale necesare corpului uman (compoziÈ›ia sa chimică este surprinzător de similară cu sângele uman). Mai natural decât mierea, ce poate fi? Efectele sale excelente asupra sănătății sunt incontestabile: conÈ›ine toate ingredientele necesare pentru hrănirea celulelor È™i este un stimulent imunitar natural, bactericid, antiinflamator. Are peste 100 de arome, 28 de aminoacizi, 12 feluri de minerale, 10 feluri de carbohidraÈ›i, 8 feluri de vitamine, È™i în afară de cele enumerate conÈ›ine enzime, acizi organici È™i bactericide. Mierea artificială nu are aceste ingrediente care, de altfel, nu pot fi reproduse în mod artificial, aÈ™adar mierea artificială numai cu costurile mici de producÈ›ie È™i de vânzare poate concura cu mierea naturală.
O cooperativă viabilă poate ajuta la dezvoltarea unor procese care să faciliteze adaptarea la condiÈ›iile schimbate, ceea ce ar permite reînnoirea, dezvoltarea È™i inovarea apiculturii tradiÈ›ionale. De pildă, mierea s-ar putea combina cu alte produse.
Deja există miere cu propolis sau polen, cunoaștem și fagurele cu miere, dar este posibilă combinarea mierii și cu alte produsele agricole, cum ar fi:
- cel mai cunoscut este amestecul de miere-nuci - miere cu fructe uscate (prune, piersici, pere, mere, smochine etc.)
- cel mai cunoscut este amestecul de miere-nuci - miere cu fructe uscate (prune, piersici, pere, mere, smochine etc.)
- miere cu morcov sau chiar ridiche neagră
Dacă micii fermieri È™i apicultorii vor forma organizaÈ›ii/cooperative viabile È™i competitive, putem vorbi de integrarea apiculturii în lanÈ›ul industriei alimentare È™i cu împărÈ›irea costurilor È™i sustenabilitatea poate fi rezolvată.
Ce înÈ›elegem prin integrare? Termenul în sine înseamnă în general unificare sau fuziune. De ce apicultorii au nevoie de integrare ? Pentru că ar asigura competitivitatea apicultorilor, eficienÈ›a pieÈ›ei È™i accesul la tehnologia modernă.
Activitățile de integrare includ:
- furnizarea de produse apicole / agricole
- dezvoltarea afacerilor apicole / agricole
- posibilă extindere a liniilor de produse pentru a maximiza acoperirea pieții.
După cum È™tim, integratorul oferă un serviciu de integrare în cadrul unui contract de integrare, în timp ce întreprinderea integrată foloseÈ™te serviciul de integrare.
Integrarea poate fi locală, regională sau naÈ›ională, iar în funcÈ›ie de tip, integrarea este:
1. Integrare orizontală:
cooperarea între integrator È™i companiile integrate care desfășoară aceleaÈ™i activități (producÈ›ie, creÈ™tere, procesare) înfiinÈ›ate pe baza unui contract/acord de integrare
2. Integrare verticală:
cooperarea între integrator È™i companiile integrate care operează pe un anumit grup de produse sau o parte a acestuia, pe baza unui contract/acord de integrare
3. Integrare în diagonală:
cooperarea între integrator È™i o companie dintr-un alt sector de afaceri în cadrul unui contract/acord de integrare
Serviciul de integrare include:
- consultanța și intermedierea activităților apicole / agricole
- furnizarea de tehnologii, materiale, instrumente È™i servicii legate de activitățile întreprinderilor- cumpărarea, transportarea, depozitarea, ambalarea etc. produselor
- acordarea de asistență pentru obținere de finanțare legate de producția, cultivarea, deținerea, cumpărarea, prelucrarea, ambalarea, comercializarea culturilor și produselor
- servicii administrative legate de îndeplinirea contractului de integrare
Pentru o integrare viabilă, funcÈ›ionabilă, este nevoie de schimbare de generaÈ›ie de apicultori / agricultori / industriaÈ™i, o generaÈ›ie care se poate încadra perfect în politicile agricole È™i industriale noi ale viitorului, nu se sperie de inovare È™i vede beneficiile integrării:
- creșterea dimensiunii unităților de producție
- posibilitatea cooperării dintre sectoarele industriale
- optimizarea lucrărilor de cercetare și dezvoltare
- crearea unor piețe mari datorită numărului mare de produse
- mai multe locuri de muncă
- vânzarea produselor în condiÈ›ii mai bune, de care beneficiază atât vânzătorul, cât È™i clientul
- posibilitatea acÈ›iunii comune împotriva companiilor multinaÈ›ionale È™i a lanÈ›urilor mari de magazine
Noi, cei de azi, trebuie să deschidem calea în faÈ›a acestor noi generaÈ›ii către o apicultură modernă, inovativă, sustenabilă, È™i bine fundamentată pe practicile tradiÈ›ionale.
​
În cele din urmă, să vedem grafic cum ar arăta un parteneriat de afaceri È™i care ar fi rolul parteneriatului:
OrganizaÈ›ia cu rolul de integrator poate fi puntea, care leagă apicultura tradiÈ›ională - care respectă natura, dar în acelaÈ™i timp, prin procesarea de produse inovatoare, este orientată È™i către piață - cu promovarea alimentaÈ›iei sănătoase, la un stil de viață È™i un viitor durabil, prietenos, ecologic.
​
​
​
​
"La fel ca albinele, ar trebui să facem din industrie,
amuzamentul nostru."
- James Goldsmith